Helsinki on valmis matkailun kasvupyrähdykseen

Helsinki on Suomen ylivoimaisesti suosituin matkailukaupunki ja matkailukohde. Noin joka kolmas ulkomaalaisten Suomessa nukkuma yö on nukuttu Helsingissä. Helsinki myös tunnetaan nykyään Euroopassa kohtuullisen hyvin. Silti alisuoritamme – meillä olisi edellytykset huomattavasti parempaan.

Ennen Koronapandemiaa Helsingin matkailu oli hyvässä vedossa. Kasvu oli ollut tasaista jo pidempään ja kasvua rajoitti isona asiana hotellikapasiteetin puute. Helsinkiin rakennettiinkin paljon uusia hotelleja kysyntään vastaamiseksi. Suunta oli lupaava. Helsinki ei ollut Pohjoismaisista pääkaupungeista suosituin matkakohde, mutta olimme esimerkiksi hieman Oslon edellä ja kasvu oli hyvää

Korona romahdutti matkailijamäärät niin meillä kuin muuallakin. Helsingillä oli kuitenkin muihin pohjoismaiden pääkaupunkeihin nähden tuplasti epäonnea. Koronan jälkeen Venäjän hyökkäys Ukrainaan sulki – perustellusti – rajan venäläisturisteilta ja Venäjän ilmatilan sulkeutuminen heikensi yhteyksiä vieden erityisesti aasialaisia matkaajia.

Positiivisia signaaleja on kuitenkin ilmassa! Vaikka yöpymisten määrä laahaa, niin Helsingin vuosittainen matkailutulo on kasvanut selkeästi. Hotellikapasiteettia on kuitenkin edelleen paljon käyttämättä ja muutkin matkailutoimijat toivottaisivat lisäasiakkaat mielellään tervetulleeksi. Meidän on tehtävä enemmän Helsingin ja Suomen tunnetuuden ja houkuttelevuuden nostamiseksi.

Helsingillä on valttikortteja. Viimekesäisellä työmatkalla Singaporen tärkeimmän TV-kanavan reportteri avasi haastatteluni kysymällä: miltä tuntuu olla maailman onnellisimman maan pääkaupungin apulaispormestari? Maailman onnellisimman maan pääkaupunki kiinnostaa ja houkuttaa. Tarinassamme on voimaa.

Meillä on hienoa kulttuuritarjontaa, laadukkaita ravintoloita ja innostavaa kaupunkikulttuuria. Puhdasta luontoa ja merellisyyttä aivan kaupungin ytimessä. Design ja arkkitehtuuri. Kaikki tämä ihmisen kokoisessa mittakaavassa.

Helsinki on myös laatutietoisen ja vastuullisen matkailijan kohde. Viime syksynä Helsinki nimettiin matkailukohteiden kestävyyttä mittaavan Global Destination Sustainability -indeksin mukaan maailman kestävimmäksi matkailukaupungiksi. Tästä on syytä olla ylpeä, eikä tätä voi hehkuttaa liiaksi. Erityisesti lähialueillamme Euroopassa on paljon maksuhaluista matkailijapotentiaalia, joille matkakohteen kestävyys on tärkeää.

Me olemme myös turvallinen matkailukohde, jonne uskaltaa tulla koko perheen kanssa. Ja on Helsinki myös maailman rehellisin kaupunki. Jos jossain kaupungissa maailmalla sattuu tiputtamaan lompakkonsa, on Helsingissä kaikkein todennäköisintä, että sen saa myös takaisin.

Matkailun edistäminen vaatii väistämättä jonkin verran julkista rahoitusta. Matkailualan yritykset ovat pääsääntöisesti varsin pieniä, eikä niillä ole resursseja laajamittaiseen globaaliin markkinointiin. Siksi esimerkiksi Visit Finlandin tekemä työ on erittäin arvokasta. Kaupungin tulee hoitaa oma osansa. Satsasimme tälle vuodelle lisäpanostuksia matkailumarkkinointiin.

Matkailu tulee taatusti näkymään myös kuntavaalien jälkeen seuraavassa kaupunkistrategiassa. Käytännössä tämä tarkoittaa maailmalla markkinoinnin lisäksi esimerkiksi keskustan vetovoimasta huolehtimista, elävän kaupunkikulttuurin luomista ja mahdollistamista sekä suurimmat tapahtumat vetävän areenan. Matkailu on yksi Helsingin suurista vientialoista. Sen nousu vaati yhdessä tekemistä.

Julkaistu 26.1.2025 Töölöläisessä kolumnina.