Fyra år som biträdande borgmästare har format mig för ett större ansvar.

Daniel

Jag kandiderar för borgmästarskapet i Helsingfors

Jag är Daniel, en stadspolitiker och jurist vars hem alltid varit Helsingfors. Jag arbetar som biträdande borgmästare i Helsingfors och är medlem i stadsstyrelsen. Detta är min andra period i Helsingfors stadsfullmäktige.

Mitt viktigaste mål inom politiken är att skapa framtidstro och ge människor perspektiv. Jag vill bygga ett starkt och stabilt Finland, där alla tas om hand, där flit lönar sig, där människor har frihet att följa sina drömmar och möjligheter att skapa ett gott liv på sina egna villkor.

Jag tror att vårt samhälle och vår tid behöver beslutsfattare som fokuserar på lösningar. Mindre förfäran, deklarationer och skrämsel. Mer raka, konkreta lösningar som också ger optimism och tilltro till framtiden. Den här tanken genomsyrar allt mitt samhälleliga och politiska engagemang. Sakfrågor först, personligheter därefter.

Helsingfors är staden för min förstaskoldag, staden för mina första öl, staden för min första dejt och staden för min första egna lägenhet.

Helsingfors

Den bästa och enda hemstaden

Jag lät mitt första skrik på Kvinnokliniken, fiskade abborrar i Rutiån, marscherade på Senatstorget i parad. Jag har firat i Pakilas FBK-lokal, på ”Merimelojien majalla”, i Sandudd, i Brunnsparken och på ”Yliksellä”. Jag har samlat studiepoäng i Gumtäkt och beerpongpoäng i Pykälä, marscherat med en granatkastare på axeln i Degerö och sprungit kvällsrundor runt Drumsö.

Helsingfors är för mig den bästa och enda hemstaden. Jag har bott här hela mitt liv och har egentligen ingen lust att flytta någon annanstans.

Det här är en växande och välbärgad stad som jag tror har en lysande framtid. Men ingenting kommer gratis. Helsingfors måste höja ambitionsnivån i allt vi gör. Borgmästaren måste kunna bygga förtroende mellan politiska grupper och leda en omfattande tjänstemannaorganisation.

I allt vi gör måste vi komma ihåg att Helsingfors framför allt är ett hem för nästan 700 000 människor. De förtjänar att deras stad sköts med omsorg och professionalism – inte genom oväsentligt grälande.

Borgmästarens uppdrag kräver en förmåga att bygga broar över politiska gränser.

Sociala medier

Facebook

Rentouttavaa ja rauhallista juhannusta! Glad midsommar! 🌸☀️🎣 See MoreSee Less
Näytä Facebookissa
Olipahan upea Helsinki-päivä!🎉🎈Juhlimme eilen 476-vuotta täyttänyttä Helsinkiä. Juhlan kunniaksi kaupunki täyttyi mahtavalla tavalla sadoista erilaisista tapahtumista, jotka levittäytyivät kaikkialle ympäri Helsinkiä.Omalta osaltani päivä oli ikimuistoinen. Aamulypsyn päivikset, aamukahvit helsinkiläisten kanssa, Helsinki-päivän vauvan juhlistaminen, kaupungin pitkäaikaisten työntekijöiden ja ansioituneiden helsinkiläisten palkitseminen ja monta muuta iloista tapahtumaa.Tämän vuoden erikoisuutena julistimme Hanasaaren voimalaitosalueen virallisesti avatuksi. Kannustan kaikkia käymään Hanasaaressa tutkimassa ja ottamassa alueen omaksi.Kiitos kaikille helsinkiläisille mahtavasta Helsinki-päivästä!Kuvat: Outi Neuvonen ja Sakari Röyskö See MoreSee Less
Näytä Facebookissa
Hyvää Helsinki-päivää!🎉 See MoreSee Less
Näytä Facebookissa
Mielenkiintoinen valtiovierailu Keniasta! 🇰🇪🇫🇮Isännöin eilen kaupungintalolla Kenian presidentti William Rutoa puolisoineen lounaalla osana heidän virallista valtiovierailuaan Suomeen. Lounas oli erityisen arvokas ja mielenkiintoinen, sillä Helsingissä on viimeksi ollut valtiovierailu afrikkalaisesta valtiosta lähes 15 vuotta sitten. Keskustelimme lounaan merkeissä muun muassa pääkaupunkiemme kasvavista startup-ekosysteemeistä, joka yhdistää Nairobia ja Helsinkiä. Kiitos vierailustasi Helsinkiin presidentti Ruto ja koko Kenian delegaatio!Kuvat: Sakari Röyskö, TPK See MoreSee Less
Näytä Facebookissa