25.11.2024
Esplanadin kokeilun tilinpäätös
Esplanadin kavennuskokeilu on ohi ja paraikaa järjestelyitä puretaan. Korkea aikakin. Kantakaupungin elinvoiman lisääntymisellä perusteltu uudistus ei näkynyt ainakaan yrittäjien liikevaihdon lisääntymisenä. Autoliikenteen jonoutuminen ja pelastusajoneuvojen viiveet sen sijaan lisääntyivät kyllä. Jälkipolville jäi muistoksi myös pyörätien asfaltin poistosta naarmuuntuneet katukivet. Joku voisi todeta, että mitä minä sanoin.
Kokoomus oli alusta alkaen kriittinen kokeilulle. Itse olen kaupunginhallituksessa esittänyt, että erityisen kielteisesti on syytä suhtautua Esplanadin kulttuurihistoriallisia ja arkkitehtonisia arvoja loukkaaviin ratkaisuihin kuten mukulakivetyksen peittämiseen asvaltilla.
Ydinkeskustan liikennettä koskevat ratkaisut ovat olleet liikenteen sujuvuuden kannalta epäonnistuneita. Autoilu, kävely, pyöräily ja julkinen liikenne on turhaan asetettu toisiaan vastaan. Kun huolella tehdään, kaikkien intressit voidaan huomioida suunnittelussa.
Tulevana kesänä tulemme näkemään, että viihtyisä esplanadi on mahdollista saavuttaa kaistoja poistamatta. Kokoomuksen esityksestä ensi kesälle on varattu erillinen määräraha keskustan viihtyisyyden varmistamiseksi muun muassa penkein ja istutuksin.
Ajatus keskustan mahdollisimman hyvästä käveltävyydestä on hyvä. Samaan aikaan on varmistettava, että keskustassa asuvilla ja asioivilla on mahdollista liikkua tarvittaessa myös autolla. Keskustamme ei valitettavasti ole niin vetovoimainen, että yksi liikkumismuoto olisi varaa kokonaan sulkea pois.
Edelleen mielessä kannattaa pitää myös ajatus autoliikenteen viemisestä maan alle. Vaikka osa poliitikoista on halunnut siivota keskustatunnelin pois julkisesta keskustelusta, sille on edelleen kannatusta helsinkiläisten keskuudessa. Tämä näkyy säännöllisesti saamissani palautteissa.
Tuorein ja toteutuskelpoisin ideana on jo olemassa olevan huoltotunnelin läpiajokäyttö. Kaupungin budjettineuvotteluissa sovittiin, että kaupunki teettää perusteellisen selvityksen siitä, millä edellytyksillä voitaisiin mahdollistaa keskustan huoltotunnelin käyttö myös läpiajoväylänä.
Kokoomuksen linja on selkeä. Kaupungissa tulee tehdä tasapainoisempia päätöksiä ja huomioida kaikki liikkumismuodot.
Julkaistu 20.11.2024 Helsingin uutisissa kolumnina.