19.12.2021
Ottaisin yhden vyöhykkeen kertalipun, kiitos
Joukkoliikenteen vyöhykejärjestelmä otettiin käyttöön huhtikuussa 2019. Vyöhykeuudistuksessa poistettiin niin sanottu ratikkalippu, joka mahdollisti kertalipun ostamisen satunnaisilla raitiovaunumatkoilla. Erityisesti kantakaupungissa asuvat sekä kotimaiset ja ulkomaiset turistit hyödynsivät tätä mahdollisuutta.
Töölöläisenä uudistus on harmittanut minua, enkä ole ainoa. Ratikkalippua on kaivattu laajasti. Olen osaltani halunnut vastata tähän toiveeseen. Viime kaudella ryhdyimme Laura Rissasen kanssa aktiivisesti edistämään lippujärjestelmän kehittämistä siten, että otettaisiin käyttöön yhden vyöhykkeen kertalippu. Tätä työtä olen jatkanut myös alkaneella kaudella.
Yhden vyöhykkeen kertalippu palvelisi lyhyitä asiointi- ja harrastusmatkoja kaikilla vyöhykkeillä. Kyseessä ei ole vanhanmallinen ratikkalippu, sillä lyhyitä ja satunnaisia matkoja tehdään paljon myös muilla joukkoliikennevälineillä ja muualla kuin kantakaupungissa. Kaikilla vyöhykkeillä on voitava matkustaa edullisemmin vyöhykkeen sisäisillä, satunnaisilla matkoilla.
Yhden vyöhykkeen kertalippu olisi mahdollista hankkia A-, B- ja C-vyöhykkeen satunnaista matkaa varten, kuten vaikkapa ratikkamatkaa Töölöstä Kauppatorille tai metromatkaa Herttoniemestä Itäkeskukseen. Kyseinen lipputyyppi laajentaisi entisestään helsinkiläisten, kaikkien pääkaupunkiseudulla asuvien ja täällä vierailevien mahdollisuutta tehdä edullisesti lyhyitä matkoja julkisella liikenteellä.
Helsinkiläisten liikkumismahdollisuuksien lisäksi lippujen hinnoittelulla on vaikutusta myös keskustan elinvoimaisuuteen. Keskustan kivijalkaliikkeet, erikoiskaupat, ravintolat ja kahvilat hyötyisivät siitä, että ne olisivat edullisemmin saavutettavissa myös satunnaisten liikkujien näkökulmasta. Uskon, että halvempi lyhyiden matkojen kertalippu saisi myös autonkäyttäjät valitsemaan useammin joukkoliikenteen.
Nykyhinnoilla edestakainen ostosmatka esimerkiksi Käpylästä keskustaan kertalippua käyttäen maksaa pariskunnalta 11,20 euroa ja nelihenkiseltä lapsiperheeltä 16,80 euroa. Kun kauppakeskukset tarjoavat ilmaisen pysäköinnin, valitsee moni näissä tilanteissa autoilun ja ostosmatkan kantakaupungin sijaan kehätien kauppakeskukseen.
Helsinkiläisten etu on, että HSL:n lippuvalikoima ja lippujen hinnat säilyvät kilpailukykyisinä. Koronakriisi on vähentänyt voimakkaasti HSL:n käyttäjämääriä. On erittäin tärkeää, että entiset joukkoliikenteen käyttäjät eivät ”unohda” HSL:n tarjoamia liikkumismahdollisuuksia, vaan palaavat joukkoliikenteen päivittäisiksi tai edes satunnaisiksi käyttäjiksi. Paluuta tulee edistää ennakkoluulottomasti, kaikin mahdollisin keinoin. Uskon, että yhden vyöhykkeen kertalipun käyttöönotto palvelisi omalta osaltaan tätä tarkoitusta.
Vuoden viimeisessä kaupunginvaltuuston kokouksessa keskustelimme joukkoliikenteen kehittämiseen liittyvistä ehdotuksista. Esitin, että kaupunki selvittäisi mahdollisuutta edistää voimakkaasti yhden vyöhykkeen kertalipun käyttöönottoa. Mukaan hankkeeseen tarvitaan Helsingin lisäksi muita HSL-alueen kuntia tai HSL:n hallitus. Valtuusto hyväksyi ponsiesitykseni, ja ilmaisi näin vahvan tahtotilansa ajatuksen puolesta.
Olen iloinen, että tämä tärkeä tavoite sai tukea. Nyt vain tuumasta toimeen!
Kirjoitus on julkaistu kolumnina Töölöläisessä 19.12.2021.