Jonottamatta etälääkäriin

Neljä vuotta sitten Helsingin kaupunginvaltuustossa hyväksyttiin kaupungin työtä ohjaavaksi kantavaksi teemaksi ’maailman toimivin kaupunki’. Tavoite ei vanhene, vaikka kaupunkistrategia vaihtuu. Tavoitteen saavuttamisessa riittää vieläkin työnsarkaa. Erityisesti meidän on pystyttävä parempaan siinä, että jokainen helsinkiläinen saa niitä palveluita, joita tarvitsee, silloin kun tarvitsee.

Yksi viime aikoina puhuttanut teema on hammashoito. Koronan takia Helsingin suunterveydenhuollosta jäi toteutumatta 130 000 käyntiä vuodelta 2020. Kiireetön soittolinja Helsingissä on ruuhkautunut pahasti.

Jonossa odottamassa takaisinsoittoa on ollut jopa yli 10 000 ihmistä. Takaisinsoittoajat ovat venyneet useisiin viikkoihin. Kiireettömään hoitoon ajan saa varattua vasta kuukausien päähän.

Näin ei voi olla. Pyysin ensitöikseni Helsingin apulaispormestarina asiasta selvityksen varmistaakseni, että asia saadaan korjattua.

Puhelinpalvelun ruuhkautumisen taustalla on useita syitä. Päällimmäisenä on puute asiakaspalveluhenkilöstöstä, mutta soittolinjaa ruuhkauttaa myös sähköisten palveluiden heikko saatavuus. Lisäksi on järjestelmiin liittyviä teknisiä ongelmia.

Toimiin on ryhdytty. Jonojen purkamiseksi Helsinki on esimerkiksi rekrytoinut lisää henkilöstöä, ja ostanut apua soittopyyntöjen purkamiseen yksityiseltä puolelta. Kesäkuusta hammashoidon kiireellisiä aikoja on voinut varata Maisa-järjestelmän kautta. Näillä ja monilla muilla toimilla on tarkoitus saada ruuhkaa purettua.

Akuutin ongelmanratkaisun lisäksi on katsottava eteenpäin. Maailman paras ei synny vain ongelmia poistamalla, vaan kehitystä on oltava monta askelta edellä. Esimerkiksi hammashoidon osalta meidän pitäisi saavuttaa tilanne, jossa hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus onnistuvat molemmat sähköisesti.

Yleisesti ottaenkin sosiaali- ja terveystoimialalla pitää ottaa harppauksia palvelujen digitalisoimisessa. Kaikkia vaivoja ei voi hoitaa etänä, mutta monet voi. Etäpalvelut mahdollistavat helsinkiläisille helpon ja nopeamman tavan päästä hoitoon juuri silloin, kun omaan elämään parhaiten sopii.

Ehkä voisimme lähteä kaupungillakin ajatuksesta: viikossa lääkäriin – päivässä etälääkäriin?

Kirjoitus on julkaistu kolumnina Helsingin uutisissa 6.9.2021.